OOM Verzekeringen en Befine geen keurmerkhouder meer

Per 1 januari 2018 stoppen OOM Verzekeringen en Befine met het Keurmerk Klantgericht Verzekeren. Beide organisaties hebben het Keurmerk gebruikt om hun organisatie klantgerichter in te richten en zijn blij met het resultaat.

Klantgerichte opzet organisatie

OOM heeft aangegeven dat het veel van het Keurmerk heeft geleerd om de organisatie klantgerichter te maken. Het resultaat is dat OOM nog beter op processen let. Ook heeft het besef dat communiceren in heldere taal belangrijk is, zich goed in de organisatie genesteld. Vanwege de bijzondere klantenkring en de omvang van de organisatie, vindt OOM echter dat het de ingezette koers zelf kan voortzetten.

Befine was als eerste (onderdeel van een) gevolmachtigde, deelnemer aan het Keurmerk. Befine heeft met het handboek van het Keurmerk zijn organisatie opgezet, maar laat het daarbij, voor wat betreft het Keurmerk. Uiteraard blijft het Keurmerk zich met 39 verzekeraars inzetten voor meer klantgerichtheid in de verzekeringsbranche.

Onafhankelijk kwaliteitsinstituut

Keurmerkhouders tonen met het Keurmerk Klantgericht Verzekeren aan dat zij op uiteenlopende onderwerpen klantgericht werken. De onafhankelijke Stichting toetsing verzekeraars toetst daarvoor regelmatig de keurmerkhouders. De stichting toetst bijvoorbeeld of de informatie van keurmerkhouders op de website, in brochures en polisvoorwaarden duidelijk en eerlijk is, hoe de keurmerkhouder omgaat met klachten en wat hij doet met de uitkomsten van klanttevredenheidsonderzoeken.