Deze nieuwsbrief is een uitgave van de Stichting toetsing verzekeraars
Nummer 1 | januari 2012

 

In deze nieuwsbrief:

  • Website aanpassen conform nieuwe normen
  • Interesse in symposium over nieuwe Wft-eisen en Solvency II?

Website aanpassen conform nieuwe normen

Sinds 1 januari zijn de nieuwe normen van het Keurmerk Klantgericht Verzekeren ingegaan. Dat betekent natuurlijk dat keurmerkverzekeraars hun processen daarop moeten inrichten. Vergeet echter niet om ook de teksten op de website aan te passen aan de nieuwe normen.

 

Aanpassingen op de site
Klachtenrapportage

  • Plaats de definitie van een klacht ook op de website.

Telefonisch contact 

  • Pas de maximale telefonische wachttijd aan als dit meer dan vijf minuten was. 
  • Vermeld het duidelijk op uw website als klanten voor bepaalde telefoonnummers moeten betalen. Geef ook aan wat dit kost.
  • Werkt u met een keuzemenu? Vermeld dit dan met de verschillende keuzemogelijkheden op de website.

E-mailcontact 

  • Publiceer op uw website wanneer een klant  een inhoudelijke reactie op een e-mail ontvangt.

Klanttevredenheidsonderzoek

  • Geef binnen twee maanden na het klanttevredenheidsonderzoek aan welke verbeteracties u oppakt naar aanleiding daarvan.


Interesse in symposium over nieuwe Wft-eisen en Solvency II?

Na het seminar Klantgericht Verzekeren in oktober vorig jaar gaven de deelnemers  aan interesse te hebben in een bijeenkomst over de nieuwe regels van de Wet financieel toezicht (Wft) en Solvency II. De Stichting toetsing verzekeraars en NIBESVV organiseren daarom in april een symposium over deze onderwerpen. Maar alleen als u daarin nog altijd interesse hebt. Dit horen wij dan ook graag van u!

 

Welke onderwerpen?
In het voorjaar van 2012 worden veel belangrijke zaken concreet. Denk aan het provisieverbod en het nieuwe dienstverleningsdocument. Maar voor de dienstverlening en organisatie van verzekeraars zijn ook de nieuwe solvabiliteitsregels van groot belang (Solvency II). Het symposium zal gaan over de impact van deze veranderingen. Wat betekenen deze voor verzekeraars en hoe regelen verzekeraars deze nieuwe eisen in?

 

Antwoord op uw vragen
Tijdens het symposium krijgt u antwoord op onder meer de volgende vragen:

  • Hoe staan de nieuwe Wft-regels in relatie tot de nieuwe normen van het KKV?
  • Welke producten en (bemiddelings)activiteiten vallen onder het provisieverbod?
  • Hoe gaat het dienstverleningsdocument nieuwe stijl eruitzien?
  • Hoe kunt u transparant zijn over advies- en distributiekosten?
  • Welke nieuwe vakbekwaamheidseisen gelden en voor wie?
  • Welke eisen worden gesteld aan het productontwikkelingsproces?
  • Hoe gaan verzekeraars om met Solvency II voor hun producten, prijzen, dienstverlening, organisatie, goed bestuur en uitwerking klantbelang?

Voor wie?
NIBESVV en Stv organiseren het symposium exclusief voor verzekeraars met het Keurmerk Klantgericht Verzekeren.

 

Kosten
Voor deelname aan het symposium vragen wij een bijdrage in de kosten.  

 

Interesse?
Hebt u interesse in dit symposium? Laat het ons dan zo snel mogelijk weten. Stuur een e-mail naar info@toetsingverzekeraars.nl met in het onderwerp ‘interesse symposium’. Let op: dit is geen inschrijving. Bij voldoende interesse geven wij het symposium verder vorm en ontvangt u uiteraard meer informatie.