Deze nieuwsbrief is een uitgave van de Stichting toetsing verzekeraars
Nummer 4 | april 2012

 

In deze nieuwsbrief:

  • Een nieuwe en zes opnieuw gekeurde keurmerkverzekeraars
  • Invullen vervolgvragenlijst Self Assessment
  • Aanpassingen op onze website
  • Deadline invullen vragenlijst Governance Principes Verzekeraars

Een nieuwe en zes opnieuw gekeurde keurmerkverzekeraars

Zes verzekeraars bewezen onlangs dat zij nog altijd aan alle keurmerkeisen voldoen, in theorie én in de praktijk. Reisverzekeraar Mondial Assistance mag sinds kort het Keurmerk Klantgericht Verzekeren voeren. Van harte gefeliciteerd!

Periodiek gekeurd
Generali, Nationale-Nederlanden Particulieren, Delta Lloyd Verzekeringen, ABN Amro Verzekeringen, Erasmus Leven en OHRA  zijn onlangs periodiek gekeurd. In 2014 toetsen wij opnieuw of deze verzekeraars voldoen aan de eisen van het Keurmerk. Tussendoor houden we vinger aan de pols met gesprekken. We stellen dan vast hoe de verzekeraars aan de slag zijn met de nieuwe keurmerknormen en wat zij doen met onze aanbevelingen.

Nieuwe verzekeraar
Mondial Assistance is getoetst op de nieuwe, aangescherpte normen. Een van de aangescherpte normen gaat over de telefonische bereikbaarheid. Klanten moeten binnen vijf minuten de juiste persoon of afdeling aan de lijn hebben. Een nieuwe norm is goede bereikbaarheid per e-mail: de verzekeraar moet duidelijk maken hoe lang het duurt voor een klant reactie kan verwachten op zijn e-mail.

Wilt u weten welke andere verzekeraars het Keurmerk Klantgericht Verzekeren hebben? Bekijk dan het overzicht.

 

Invullen vervolgvragenlijst Self Assessment

Alle leden van het Verbond van Verzekeraars moesten voor 1 april 2012 de vragenlijst van het Self Assessment (SA) invullen. Sommige verzekeraars moeten daarna een vervolgvragenlijst invullen omdat ze nog niet aan alle onderdelen van de zelfregulering voldeden. Deze vervolgvragenlijst is binnenkort beschikbaar.

Vervolgvragenlijst
Omdat wij nog enkele vragenlijsten van verzekeraars moeten ontvangen, hebben we de vervolgvragenlijst nog niet opengezet. Wij sturen u een bericht als de vragenlijst is geopend. U logt in met dezelfde gegevens die u gebruikte voor de eerste vragenlijst.

Aanpassingen op onze website

De afgelopen periode hebben we de site voor verzekeraars en stakeholders www.toetsingverzekeraars.nl een kleine opfrisbeurt gegeven. We hebben wat stilistische tekstwijzigingen gedaan. Daarnaast hebben we de site overzichtelijker ingericht.

Wat hebben we gedaan?

  • de teksten aangepast conform de richtlijnen voor teksten op websites (lead, informatieve tussenkopjes, opsommingen waar mogelijk)
  • een aantal overbodige veelgestelde vragen (FAQ) verwijderd
  • een pagina met downloads toegevoegd waar u al onze rapporten en documenten kunt vinden

Deadline invullen vragenlijst Governance Principes Verzekeraars

In 2012 onderzoekt de Monitoring Commissie Governance Principes Verzekeraars met een vragenlijst hoe verzekeraars de Governance Principes (de Code) in 2011 hebben toegepast. Op 13 april is de deadline voor verzekeraars om deze vragenlijst in te vullen.

Vragenlijst invullen
De verzekeraars die de vragenlijst moeten invullen hebben daartoe begin maart een schriftelijk verzoek ontvangen. Behalve over de toepassing, moeten verzekeraars in de vragenlijst ook toelichten waarom zij een principe eventueel niet (volledig) hebben toegepast. Na het sluiten van de vragenlijst analyseert KPMG de naleving van de Code door verzekeraars.

Meer weten?
Wilt u meer weten over de vragenlijst of komt u er niet uit? Kijk dan op www.mcverzekeraars.nl/publicaties en download de Leidraad. U kunt ook contact opnemen via www.mcverzekeraars.nl/contact.