Deze nieuwsbrief is een uitgave van de Stichting toetsing verzekeraars
Nummer 9 | september 2012

 

In deze nieuwsbrief:

  • Vijftig verzekeraars met Keurmerk
  • Keurmerken voor financiële producten en diensten belangrijk voor Nederlanders

Vijftig verzekeraars met Keurmerk

Onlangs hebben wij weer een aantal verzekeraars (opnieuw) gekeurd. In totaal hebben nu vijftig verzekeraars het Keurmerk Klantgericht Verzekeren. Nieuwkomers zijn Conservatrix, Loyalis en OZF Achmea.

Het resultaat

In de afgelopen periode hebben wij een aantal verzekeraars gekeurd. Het resultaat is behalve drie nieuwe keurmerkhouders, dat de verzekeraars Arag, DELA, Movir en Reaal het Keurmerk mogen blijven voeren.

Herbeoordeling
Net als vorig jaar blijkt tot nu toe dat verzekeraars niet eenvoudig door de eerste periodieke beoordeling komen en dat een herbeoordeling moet plaatsvinden. De komende periode blijkt of deze verzekeraars zich voldoende herstellen om het Keurmerk te mogen behouden.

Keurmerken voor financiële producten en diensten belangrijk voor Nederlanders

Het belang van een keurmerk bij de aanschaf van een financieel product en/of financiële dienst blijkt hoog: 63% van alle Nederlanders vindt dit belangrijk. Dit in tegenstelling tot alle andere producten en diensten, waarbij 38% van de Nederlanders een keurmerk belangrijk vindt. Dit blijkt uit de Keurmerkmonitor van Keala Research onder 1.300 consumenten.

Bekendheid is een issue
95% van de 1.300 respondenten kan spontaan geen financieel keurmerk noemen. De 2 meest bekende “keurmerken” in de financiële wereld zijn eigenlijk geen keurmerken: AFM (17% spontaan genoemd) en KIFID (10% spontaan genoemd). Alle andere keurmerken zijn spontaan amper bekend. De geholpen naamsbekendheid van de financiële keurmerken is wel degelijk beter, waarbij de Stichting Erkend Hypotheekadviseur de hoogste bekendheid geniet (28%). Het Keurmerk Klantgericht Verzekeren is bij 6% van de Nederlanders bekend.

Wel betrouwbaar
De aspecten betrouwbaarheid, overtuigingskracht, ondersteund door maatschappelijke organisaties, onafhankelijkheid van de certificerende instantie en neemt onzekerheid weg zijn bepalend voor de beoordeling van een financieel keurmerk door respondenten. Alle financiële keurmerken scoren goed op betrouwbaarheid, echter de meeste relatief onvoldoende op de overige vier aspecten. Het Keurmerk Klantgericht Verzekeren scoort redelijk goed, vooral op het gebied van onafhankelijkheid.

Keurmerk Klantgericht Verzekeren
Respondenten hechten waarde aan het Keurmerk Klantgericht Verzekeren: in totaal is 45% van de respondenten bereid om meer premie te betalen bij een maatschappij met dit keurmerk. Daarnaast geeft 48% van de respondenten aan dat het Keurmerk Klantgericht Verzekeren hun vertrouwen in verzekeraars verhoogt.

 


Hebt u zich nog niet aangemeld voor het seminar Klantgericht Verzekeren op 10 oktober? Wees er dan snel bij. Met ruim honderd aanmeldingen naderen we onze deelnemerslimiet. Voor meer informatie en aanmelden gaat u naar de site