In deze nieuwsbrief:

  • Seminar: Keurmerk als benchmark

Seminar: Keurmerk als benchmark

Gisteren organiseerden wij voor de vierde keer het seminar Klantgericht Verzekeren voor onze (toekomstige) keurmerkhouders en andere geïnteresseerden. Wij hopen dat alle aanwezigen het naar hun zin hebben gehad en aan de slag kunnen met de informatie.

Nieuwe thematische beoordelingsmethode

Vanaf januari 2015 starten we met een nieuwe thematische aanpak van de beoordelingen.  Jaarlijks stellen we enkele thema’s vast waarop we alle keurmerkhouders zullen toetsen. Na een toetsronde hebben we dan een overzicht van hoe alle keurmerkhouders op dat thema presteren. We zullen in 2015 de volgende vier thema’s toetsen:

  • Productthema (reisverzekering): in 2015 starten we met een productthema, de doorlopende reisverzekering. We hebben hiervoor gekozen vanwege de samenwerking met de AFM. Voor de AFM toetsen we in de komende maanden sowieso bij de grootste zes verzekeraars de klantinformatie over reisverzekeringen. Dus het is efficiënt om dit als eerste thema te nemen.
  • Webtoets: we vervolgen met een onderzoek naar de websites van de keurmerkhouders. Bij veel normen hanteren we een publicatie-eis voor de keurmerkhouder, zoals het klanttevredenheidsonderzoek of de reactietermijnen. Deze moeten op een gemakkelijk vindbare plaats worden gepubliceerd. Dat onderzoeken we in de webtoets.
  • Letselschade/Kwaliteitscode Rechtsbijstand: in het derde thema kijken we vooral naar de keurmerkhouders die letselschaden behandelen en naar de rechtsbijstandsverzekeraars.
  • Klachtenbehandeling: het laatste thema volgend jaar gaat over de klachtenbehandeling. Ook dit thema is afgestemd met de AFM. Dit zal namelijk een item zijn in het volgende dashboard Klantbelang Centraal van de AFM.  

Thema's tijdens het seminar

In het seminar stonden drie van de vier thema’s centraal die we in ieder geval in 2015 zullen behandelen. Bij elk thema hebben onze auditors toegelicht wat we gaan doen en waarom. Vervolgens hebben we experts op dat thema aan het woord gelaten. Tot slot deelde Carglass, een zeer klantgerichte organisatie, zijn aanpak van klantgericht werken met ons.

Handboek 2015 en presentaties downloaden

U vindt de presentaties van de sprekers op onze site. De presentatie van Carglass volgt binnenkort. Ook het handboek 2015 en een overzicht met wijzigingen vindt u op de downloadpagina.

Vragen over de normen en wijzigingen

Tijdens de workshop hebben onze auditors een aantal vragen van deelnemers over de normen behandeld. Echter, we hebben lang niet alle vragen kunnen behandelen vanwege tijdgebrek. In de komende nieuwsbrieven zullen we ingaan op deze vragen. Houd uw mailbox dus in de gaten.

Nieuwsbrief voortaan ontvangen?

Ontvangt u de nieuwsbrief normaal gesproken niet en wilt u wél meer informatie over de nieuwe normen? Stuur dan een e-mail naar info@keurmerkverzekeraars.nl. Wij zullen u dan op onze reguliere mailinglist voor de nieuwsbrief zetten.