In deze nieuwsbrief:

  • Elf verzekeraars opnieuw goedgekeurd
  • Start eerste thema-onderzoek: reisverzekeringen
  • Tarieven 2015 zijn bekend
  • Keurmerkhouder ABN AMRO Verzekeringen wint Nationale Schrijfwedstrijd 2014
  • Commerciële communicatie Keurmerk rondom zorgverzekeringen
  • Openingstijden feestdagen

Elf verzekeraars opnieuw goedgekeurd

In de afgelopen periode hebben wij elf verzekeraars opnieuw gekeurd. Het gaat om de verzekeraars Arag, a.s.r., Avéro Achmea, Bovemij Financiële Diensten (Polis Direct), Centraal Beheer Achmea, FBTO, de Goudse, Interpolis, Monuta, Pro Life en Zilveren Kruis Achmea. Van harte gefeliciteerd!

 

Laatste reguliere beoordeling

Deze elf verzekeraars zijn voor het laatst op alle normen in één keer beoordeeld. Vanaf 2015 beoordelen we verzekeraars namelijk alleen op alle normen als zij het Keurmerk nog niet, of pas een jaar voeren. In het nieuwe jaar zullen we keurmerkhouders tegelijkertijd op een bepaald thema beoordelen. Het eerste thema-onderzoek gaat over reisverzekeringen. Meer informatie over de thematische onderzoeken vindt u in het keurmerkhandboek 2015. Deze staat op onze downloadpagina.

 

Overzicht met keurmerkhouders

Wilt u weten welke verzekeraars het Keurmerk Klantgericht Verzekeren ook hebben? Bekijk dan het overzicht met keurmerkhouders op onze website.

Start eerste thema-onderzoek: reisverzekeringen

Onlangs zijn wij gestart met de voorbereidingen voor het eerste thema-onderzoek over reisverzekeringen. Wij hebben alle keurmerkhouders aangeschreven met informatie over deadlines en hoe zij documenten moeten aanleveren.

 

Normen in het thema-onderzoek

Het onderzoek gaat over:
  • norm 2: Heldere voorlichting en taalgebruik;
  • norm 5: PAP en PRP;
  • prestatiegebied A: de klant begrijpt het product;
  • prestatiegebied B: het product is geschikt voor de klant.

Planning

De verzekeraars die wij onderzoeken, moeten hun documentatie in de tweede helft van januari bij ons aanleveren. De resultaten van VU Taal en Communicatie, het consumentenpanel en ons eigen onderzoek, koppelen wij uiterlijk eind februari of begin maart aan iedere verzekeraar terug. Eén tot twee weken later komen wij langs voor het bedrijfsbezoek. Zes weken na het bedrijfsbezoek kan iedere verzekeraar zijn eigen conceptrapportage verwachten. In mei 2015 publiceren wij de overkoepelende rapportage over dit thema.

Tarieven 2015 zijn bekend

Wij hebben de tarieven voor 2015 vastgesteld. Zoals we eind oktober tijdens het seminar aankondigden, berekenen we de tarieven vanaf 2015 anders. Daarnaast hebben we de tarieven verhoogd met 3%.

 

Wat is er veranderd?

In de huidige situatie betaalt een keurmerkhouder een jaarlijkse bijdrage en daarnaast eens per twee jaar de beoordelingskosten. Nu we in 2015 starten met de themaonderzoeken, hebben we de tarieven zo aangepast dat de helft van de beoordelingskosten bij de jaarbijdrage is opgeteld. Zo betaalt de keurmerkhouder in een periode van twee jaar hetzelfde bedrag, maar dan in twee gelijke jaarlijkse bedragen. Daarnaast hebben we de tarieven verhoogd met 3%.

 

Document met tarieven

U vindt het document met de tarieven voor 2015 op onze website op de pagina met downloads, onder het kopje Keurmerk Klantgericht Verzekeren. Wij zullen in januari 2015 de facturen versturen.

Keurmerkhouder ABN AMRO Verzekeringen wint Nationale Schrijfwedstrijd 2014

In nieuwsbrief 12 van oktober 2014 berichtten we u over de Nationale Schrijfwedstrijd en onze deelname in de jury. Op 20 november ontving Pieter Eikelboom van ABN AMRO de Gouden Veer 2014 voor de beste tekst over geldzaken. De jury van de Nationale Schrijfwedstrijd vond zijn versie van de Algemene Voorwaarden van de aansprakelijkheids-verzekering van ABN AMRO de beste uit 85 inzendingen. Wij zijn er trots op dat een verzekeraar met het Keurmerk Klantgericht Verzekeren de prijs heeft gewonnen, gefeliciteerd!

 

Begrijpelijke financiële communicatie

De Nationale Schrijfwedstrijd maakt zichtbaar dat de financiële sector veel doet aan begrijpelijke communicatie. Toen wij als Stichting toetsing verzekeraars werden uitgenodigd om in een van de juryrondes een aantal teksten te beoordelen, hebben wij dan ook meteen toegezegd. Duidelijke en begrijpelijke informatie is namelijk een van de belangrijkste normen van het Keurmerk Klantgericht Verzekeren.

 

Over de schrijfwedstrijd

De Nationale Schrijfwedstrijd past binnen het themaprogramma ‘Begrijpelijke Taal’ van NWO/ZonMw. Binnen dat programma doen Nederlandse universiteiten onderzoek naar de factoren die de begrijpelijkheid bevorderen. De uitkomsten van dat onderzoek worden omgezet in adviezen op het gebied van taal en communicatie. Kijk ook op www.nationaleschrijfwedstrijd.nl.

Commerciële communicatie Keurmerk rondom zorgverzekeringen

In het najaar van 2014 heeft het Keurmerk meegelift op de massale media-aandacht voor zorgverzekeringen. Van oktober tot en met december 2014 gaan onze internetadvertenties vooral over het Keurmerk en zorgverzekeringen.  Daarnaast verscheen er een advertorial over het Keurmerk in een bijlage over zorgverzekeringen van De Telegraaf.

 

Zorgbijlage

De advertorial over het Keurmerk is op zaterdag 13 december verschenen in de bijlage Zorgverzekeringen voor 2015. U vindt de bijlage hier. De advertorial over het Keurmerk staat op pagina vier. Wat alle acties hebben opgeleverd voor de naamsbekendheid van het Keurmerk, onderzoeken we begin 2015.

Openingstijden feestdagen

De feestdagen komen eraan! Ons kantoor is op de tussenliggende dagen wel gewoon geopend.

 

Feestdagen en openingstijden

Tijdens de twee weken waarin kerst en oud en nieuw vallen, hanteren wij op de normale dagen onze reguliere openingstijden (maandag t/m vrijdag van 8.30 uur tot 17.00 uur). Op de feestdagen zijn wij uiteraard gesloten. Op de volgende twee dagen sluiten wij om 15.00 uur:
  • woensdag 24 december
  • woensdag 31 december
Wij wensen u fijne feestdagen en een goed 2015!

Lees het blog van Ron van Kesteren en maak van december écht een feestmaand!