Stichting toetsing verzekeraars toetst AFM-thema’s klantbelang

De Stichting toetsing verzekeraars (Stv) gaat drie AFM-onderzoeksthema’s toetsen bij verzekeraars: informatieverstrekking, claimafhandeling en klacht- en feedbackmanagement. Dat staat in de samenwerkingsovereenkomst ‘monitoring Klantbelang Centraal’ die Stv, AFM en het Verbond van Verzekeraars op donderdag 12 oktober hebben ondertekend. De AFM toetst deze thema’s in principe niet meer bij keurmerkhouders. De overeenkomst gaat op 1 januari 2018 in.

Met deze samenwerking neemt de sector zelf verantwoordelijkheid voor het thema Klantbelang Centraal. Ron van Kesteren, directeur van Stv is erg blij met de samenwerking. Naast een bewijs van vertrouwen in de sector, is de samenwerking een erkenning van het Keurmerk: ‘De samenwerking onderstreept het belang van het Keurmerk voor de sector. Het is bovendien een bewijs van de kwaliteit van de audits die de stichting uitvoert bij keurmerkhouders.’

Vertrouwen

Het Verbond is verheugd dat de AFM het vertrouwen heeft om de regie op de drie thema’s terug te leggen bij de sector. Tegelijk blijft een objectieve toetsing gewaarborgd doordat Stv als onafhankelijke stichting toetst op een goede naleving van de normen. Algemeen directeur Richard Weurding van het Verbond: ‘Verzekeraars, Verbond en Stv voelen zich verantwoordelijk voor het voortdurend centraal stellen van het klantbelang en het verbeteren van de kwaliteit van de financiële dienstverlening en producten, met als doel het gerechtvaardigd vertrouwen van consumenten in verzekeraars te vergroten. Voor verzekeraars betekent de overeenkomst bovendien een efficiencyslag omdat het dubbele toetsing voorkomt.’

Klantbelang monitoren

Merel van Vroonhoven, bestuursvoorzitter AFM, zegt over de overeenkomst: ‘Ik vind het een positieve ontwikkeling dat de sector zelf ook doorlopend gaat monitoren in welke mate zij het klantbelang centraal stelt. AFM zal zich vooral focussen op specifieke risico’s binnen productcategorieën. Met het ondertekenen van de overeenkomst onderschrijven de AFM, het Verbond en Stv het belang van het centraal stellen van de klant, op een manier die de kwaliteit, consistentie en onafhankelijkheid borgt.’