Weblog

Ron van Kesteren
directeur Stichting toetsing verzekeraars

Verzekeringsfraude: niets is wat het lijkt

Momenteel loopt bij ons het thema-onderzoek over fraude. En onlangs hoorde ik toevallig een opvallend fraudeverhaal van een van onze keurmerkhouders. De moraal van het fraudeverhaal is in ieder geval: wees klantgericht, maar altijd kritisch. Want de kans bestaat dat goedwillende klanten anders de dupe worden van fraude.

Inbraak

Deze verzekeraar had een claim ontvangen van inbraak. De verzekerde had gebeld – hij klonk licht in paniek – en gemeld dat er bij hem was ingebroken. Iemand had het glas naast zijn voordeur ingeslagen en was naar binnen gegaan. Er was een hoop gestolen: een laptop, sieraden en geld. De verzekeraar vroeg om foto’s van het ingeslagen raam om de claim te kunnen beoordelen.

Foto als bewijs van fraude

De verzekerde stuurde snel na de melding foto’s op van het ingeslagen raam. Echter, met de foto’s bewees de verzekerde niet dat er was ingebroken, maar wel dat hij fraude pleegde. Het glas van het ingeslagen raam lag namelijk niet binnen, maar buiten. Het raam was dus helemaal niet van buitenaf ingeslagen, maar van binnenuit…

Actief fraudebeleid

Gelukkig zijn niet alle fraudeurs even gehaaid. Want dat maakt de pakkans groter. Maar het liefst wil je als verzekeraar ook de minder domme fraudeurs ontmaskeren. En met een aantal maatregelen slagen verzekeraars daar ook goed in. De komende tijd onderzoeken wij deze maatregelen bij onze keurmerkhouders. Ook onderzoeken wij of keurmerkhouders een actief fraudebeleid voeren. Want actieve fraudebestrijding voorkomt dat goedwillende klanten een hogere premie moeten betalen.