Consument kan zich vinden in strengere normen KKV

Consumenten vinden alle normen van het Keurmerk Klantgericht Verzekeren (KKV) van belang en zij missen geen criteria. De aanpassingen in de normen die vanaf 2012 gelden voor het KKV ziet twee derde van de consumenten als een goede stap. Dit blijkt uit de resultaten van een consumentenonderzoek over de nieuwe normen van het KKV.


Normaanpassingen

Consumenten vinden de norm heldere en duidelijke voorlichting het belangrijkst van alle normen van het Keurmerk. Helder en begrijpelijk taalgebruik volgt op plaats twee. Naast folders, brieven en brochures moet ook de voorlichting en het taalgebruik op de website en in mailverkeer voortaan helder en begrijpelijk zijn. Twee derde van de consumenten vindt deze aanscherping veel tot zeer veel toevoegen.

Over de norm telefonische bereikbaarheid vindt slechts een op de tien consumenten een wachttijd van meer dan vijf minuten acceptabel. De aanpassing van tien naar vijf minuten als maximale wachttijd is dan ook waardevol: 66% van de consumenten vindt de verkorting van de maximale telefonische wachttijd veel toevoegen. De gemiddeld acceptabele wachttijd is 3,8 minuten.

Bekijk de huidige normen van het Keurmerk Klantgericht Verzekeren


Meer weten?

Wilt u meer weten over de (aangescherpte) normen van het Keurmerk Klantgericht Verzekeren of het consumentenonderzoek? Ga dan naar de stichtingssite. Daar vindt u ook het volledige onderzoeksrapport.