Keurmerk Klantgericht Verzekeren 2014 in cijfers

Ieder halfjaar publiceren wij een overzicht met feiten en cijfers over het Keurmerk Klantgericht Verzekeren. Het overzicht bevat informatie over de beoordelingen in de afgelopen periode en andere gegevens die uit onze toetsingen naar voren zijn gekomen. Uit het overzicht van 2014 blijkt dat keurmerkhouders als het gaat om heldere taal in diverse communicatie-uitingen heel behoorlijk scoren, maar dat er nog wel ruimte is voor verbetering.

Keurmerkbeoordelingen en de taaltoets

In het nieuwste overzicht vindt u behalve informatie over de keurmerkbeoordelingen, ook informatie over de taaltoets. De afdeling Taal en Communicatie van de Vrije Universiteit in Amsterdam, ons externe taalbureau, voert de taaltoets uit. Het bureau toetst per keurmerkhouder van een of meer door ons uitgekozen verzekeringen een aantal communicatie-uitingen. Denk aan brochures, website-teksten, aanvraagformulieren en offertes. Het bureau toetst de teksten op de inhoud, opbouw, formulering, correctheid en presentatie.

Brochures scoren goed

Als we de uitkomsten van de taaltoetsen in 2014 bekijken, is een van de conclusies dat ruim de helft van de onderzochte communicatie-uitingen over verzekeringen 'redelijk/goed' scoort, of beter. De brochures scoren beduidend beter dan de andere getoetste communicatiemiddelen: 85% scoort 'redelijk/goed' of 'goed'. Bij webteksten is dat 54%, in aanvraagdocumenten 55% en bij het antwoord op klantvragen is dat 63%. De eisen die het Keurmerk stelt aan formulering en correctheid, blijken voor verzekeraars de lastigste taaleisen. Daarop scoren de keurmerkhouders lager dan op de inhoud, opbouw en presentatie. Op presentatie scoren de verzekeraars in de meeste gevallen goed.

U vindt het totale overzicht met feiten en cijfers onder deze link.