Wat is het Keurmerk?

Het Keurmerk Klantgericht Verzekeren garandeert consumenten de kwaliteit van dienstverlening en klantgerichtheid van een verzekeraar of gevolmachtigde. Dit Keurmerk is het eerste kwaliteitskeurmerk in de verzekeringsbranche, ook internationaal.

Kwaliteitsgarantie consumenten

Het Keurmerk Klantgericht Verzekeren garandeert consumenten dat de keurmerkhouder zijn beloftes nakomt en een hoogwaardige kwaliteit van dienstverlening levert. Het Keurmerk gaat ook na of de keurmerkhouder duidelijke en eerlijke informatie geeft over zijn verzekeringen en rekening houdt met de doelgroep als zij een product maken of reviewen.

Onderscheidend vermogen

Keurmerkhouders onderscheiden zich in de markt met een erkend en getoetst kwaliteitsniveau. Bekijk het overzicht met alle keurmerkhouders. Iedere in Nederland geregistreerde verzekeraar of gevolmachtigde kan het Keurmerk aanvragen bij de Stichting toetsing verzekeraars. Ga naar de aanvraagprocedure voor meer informatie of download meteen het aanvraagformulier.

Keurmerk positief uit keurmerkentoets

Het Keurmerk Klantgericht Verzekeren is in 2011 door de Raad voor Accreditatie beoordeeld met een 9,9 uit een maximum van 10. Een keurmerk met een hoog rapportcijfer is heel betrouwbaar: het is duidelijk welke beloften het keurmerk doet en wat de keurmerkeigenaar wel en niet doet om het keurmerk betrouwbaar te houden.

Handboek met keurmerknormen

Een verzekeraar of gevolmachtigde die het Keurmerk Klantgericht Verzekeren wil verkrijgen, moet voldoen aan een aantal kwaliteitseisen. Deze eisen gaan over de kwaliteit van dienstverlening en klantgerichtheid. De kwaliteitseisen vallen onder drie prestatiegebieden:

  • De klant begrijpt het product.
  • Het product is geschikt voor de klant.
  • De dienstverlening is van optimale kwaliteit.



Alle eisen per prestatiegebied vindt u in ons keurmerkhandboek, of op de pagina’s over de normen.

Keurmerk en communicatie

Keurmerkhouders mogen het keurmerklogo gebruiken in hun promotionele publieksuitingen, evenals de slogan:
 


[naam keurmerkhouder] voldoet aan de kwaliteitscriteria van het Keurmerk Klantgericht Verzekeren. Met dit Keurmerk laten wij zien dat wij doen wat wij u beloven. Uw vertrouwen is onze zekerheid.
 


Daarnaast kunnen keurmerkhouders bij het logo de volgende pay-off gebruiken:
Verzekerd van kwaliteit!

Hoe vraagt u het Keurmerk aan?

Organisaties die het Keurmerk Klantgericht Verzekeren willen aanvragen, doorlopen een aantal stappen. Op de pagina over het aanvragen van het Keurmerk, vindt u meer informatie over de aanvraagprocedure en de tarieven. Daar vindt u ook het aanvraagformulier en de tarieven.